de Test door Joelle Charbonneau

Normaal begin ik niet achteraan met een review maar nu dan een héle kleine uitzondering: wat ben ik blij dat het eerste hoofdstuk van deel 2 al te lezen was!
Ik ben blij dat ik één van de uitverkorenen was om dit prachtige boek te mogen testen. Dank aan Karakter Uitgevers bv!


YA-boeken zijn óf heerlijk om te lezen óf te slap om door te gaan. De test hoort duidelijk in de eerste categorie. Ieder hoofdstuk bouwt de spanning goed op, en je wilt echt alleen maar doorlezen. Zou de wereld er echt zo uitzien nadat hij "ontploft" is? Met een beetje fantasie volg je het hele traject, alle dorheid en verdorvenheid zie je voor je. Mensen veranderen niet, zelfs niet als ze 7 oorlogen hebben overleefd. Het blijft een kwestie van overleven, maar ook van elkaar helpen toch de finish te halen.

Cia Vale wil dolgraag tot de uitverkorenen van de Test behoren. Maar weer wordt er niemand uit hun kolonie geselecteerd.... maar dan komt de volgende dag en blijken er toch 5 kandidaten geselecteerd te zijn, waaronder Cia zelf. Familie en vrienden moet ze achter zich laten, met een skimmer gaan de kandidaten op weg naar de Test. De test zelf bestaat uit verschillende onderdelen, de Testfunctionarissen zijn meedogenloos. Je moet er toch niet aan denken dat dit soort toetsen echt zouden bestaan! Maar ondertussen word je wel meegezogen in de dynamiek van het verhaal. Je krijgt sympathie voor vele uitverkorenen, vooral voor die uit de Vijf Meren. Kun je je landgenoten wel vertrouwen? Hoe is het om iemand niet te kunnen vertrouwen? Hoe is het om tegenstand in de meest vreemde vormen te ondervinden? Na een tocht van enkele weken, tijdsbesef is er nauwelijks tijdens deze reis, vol bizarre avonturen en bloedstollende momenten komt er een einde aan de laatste Test. Maar dan nóg blijft het verhaal spannend.
Slechts enkelen zullen de Universiteit binnenstappen. Slechts enkelen zullen het in zich hebben om straks leider van het Land te worden. Een land dat ooit Amerika heette. Het is duidelijk dat de strijd in het tweede en derde deel zal doorgaan.

Het lijkt een "gewoon" proefwerk...



Het duurt nog enkele maanden voor deel 2 en 3 te lezen zijn. Maar reken maar dat ik die ga lezen!
Joelle Charbonneau woont in Chicago, niet geheel toevallig dat deze stad in het boek een rol speelt? Als ze niet schrijft werkt ze als acteer- en stemcoach. Zomaar 3 leuke beroepen in één persoon verbonden.

5 opmerkingen:

Hou van Boeken zei

Hele mooie recensie Teadrip! Heb ervan genoten. Ik vond het ook fijn dat er achteraan al een preview stond. Het was een verrassing. Dacht dat het boek tot de laatste bladzijde liep en ineens was het gedaan, twintig bladzijden eerder. Blij was ik toen om te zien dat er een extraatje in stond.

teadrip zei

Dank! Ik heb dan ook van de eerste tot de laatste letter genoten :-)

'Graag Gelezen', mijn boekenblog zei

Een mooie recensie, zonder meer ! We zijn bofbipsen, dat we dit boek al hebben mogen lezen ! Ook ik heb genoten tot het einde van het verhaal en meer ... Het is nu uitkijken naar deel II !

teadrip zei

helemaal waar Mieke :-) Wat jammer dat ik deel 2 en/of 3 zelfs nog niet aan Sinterklaas kan vragen...

Annemarie zei

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt! Klinkt goed!